Harish Kumar
Började spela kontrabas: Det var faktiskt lite av en slump att jag började spela kontrabas. Jag började med fiol när jag var tre år gammal, mest för att min storasyster ville spela fiol. Några år senare började jag på en ny högstadieskola där det inte fanns några kontrabasister i skolorkestern – så att det blev mitt instrument var ett resultat av hur skolområdena var indelade! Några av mina vänner spelade också kontrabas, och jag hade turen att skolans musiklärare själv var basist. Då var det bara att köra!
Utbildning och musikalisk bakgrund: Jag studerade musik vid Rice University i Houston och hade turen att få studera för Paul Ellison, tidigare solobasist i Houston Symphony. I hans fotspår tillbringade jag ett år i Paris för att studera med François Rabbath, en världskänd kontrabasist. Därefter återvände jag till USA för att ta min masterexamen vid University of Southern California i Los Angeles, där jag studerade med David Allen Moore från Los Angeles Philharmonic.
När blev du medlem i Malmö Symfoniorkester? Jag började i MSO i augusti 2024.
Vad uppskattar du mest med att vara en del av MSO? Det jag uppskattar mest är kontrabassektionen – jag känner mig verkligen lyckligt lottad att få spela med så skickliga kollegor. Vi har fantastiska instrument, och som grupp strävar vi alltid efter att hålla en hög konstnärlig nivå. Det är både utmanande, väldigt givande och riktigt roligt!
I vilka andra orkestrar, ensembler eller konstnärliga sammanhang har du spelat? Under studietiden spelade jag som vikarie med Oregon Symphony i Portland. Sedan har jag rest runt mycket i Norden och spelat med bland annat Oulu Sinfonia, Finlands Radios Symfoniorkester, Helsingfors Filharmoniker och Finlands Nationalopera. I Sverige har jag haft glädjen att spela några säsonger med Göteborgs Symfoniker, samt framträtt med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm, Sveriges Radios Symfoniorkester och Norrlandsoperan. Jag var även fast medlem i Sønderjyllands Symfoniorkester i Danmark under fyra år, och på somrarna har jag deltagit i Cabrillo Festival of Contemporary Music och Oregon Bach Festival i USA.
Vilken är din favoritkompositör? Jag har alltid dragits till Beethoven. Hans musik är otroligt rik och genomarbetad – han har en förmåga att skapa något kraftfullt ur de enklaste idéer. Det finns en intensitet och tydlighet i hans musik som alltid känns ny, oavsett hur många gånger man hör den.
Favoritplats i Malmö: Jag tycker mycket om att besöka Saluhallen intill konserthuset – det finns alltid fantastiska smaker att upptäcka där. Jag älskar också att gå till Ribersborgs Kallbadhus. Det är en unik och fridfull plats mitt i staden, perfekt för att koppla av, återhämta sig – och ta ett dopp i havet.
Ditt bästa råd till unga musiker i början av sin konstnärliga resa? Att spela ett instrument är i grunden ett sätt att uttrycka sina innersta tankar och känslor. Det är lätt att glömma det när man lägger så mycket tid på teknik och övning, men tappa inte bort det som först väckte din kärlek till musiken. Den kopplingen gör ditt musicerande personligt och meningsfullt.
Varför borde alla lyssna på symfonisk musik: Det finns inget som går upp mot att höra en symfoniorkester live i en konsertsal. Man ser ett åttiotal musiker samarbeta i realtid för att förvandla några små noter på ett papper till levande ljud. Inga hörlurar eller högtalare kan ersätta den upplevelsen. Ibland önskar jag att fler kunde stå på scenen och höra musiken inifrån – det ger en helt ny förståelse för vad levande musik verkligen är.
